

PREPROD
GJENNOMFØRING
I PREPROD GJENNOMFØRING leverer vi beregninger tilpasset ulike prosesser som kalkulasjon, innkjøp og CO2-regnskap. I en og samme prosess kan vi levere mer og bedre informasjon som kan bidra til bedre kontroll for entreprenøren. Gjennom tilleggsleveransen INNKJØP kan vi videre delta i selve i innkjøps-prosessen

HVA LEVERES GJENNOM TJENESTEN?

PRODUKSJONS-KALKYLE
Vi utfører vi en re-kalkyle basert på prosjektert underlag. Gjennom listene får entreprenøren detaljert og presis informasjon om ressursbehovet i prosjektet, både på materialer og timeverk.

CO2-
UNDERLAG
På samme måte som i andre prosesser kan det ved oppsett av CO2-regnskap være krevende å beregne forbruk av materialer. Upresise beregninger gir et upresist bilde av CO2-utslippet i prosjektet. I BIMkalk Gjennomføring er underlag til CO2-regnskapet et bi-produkt som følger med leveransen, uten ekstra kostnad.

UNDERLAG TIL
UE-FORESPØRSEL
Gjennom PREPROD kan vi levere lister som kan benyttes som underlag til forespørsler til UE. Underlaget gjør det enklere for UE å gi riktig pris og enklere for totalentreprenør å sammenligne tilbud.
Vi tilbyr gjennom tjenesten INNKJØP ytterligere støtte i innkjøpsprosessen

INNKJØPS-
STØTTE
Vi kan delta i selve innkjøps-prosessen og støtte entreprenører i en enklere og bedre innkjøps-prosess.
Les mer om denne tilleggsleveransen HER

HVA KAN MAN OPPNÅ VED Å BENYTTE TJENESTEN?
- Redusert risiko og bedre kontroll
Gjennom BIMkalk får entreprenøren mer og bedre informasjon knyttet til omfanget av prosjektet. Dette kan gi bedre kontroll, redusert risiko og god gjennomføring av prosjektet
- Effektive prosesser
Gjennom samling av flere prosesser i BIMkalk, kan prosjektet effektivisere oppgaver som går på mengdeberegninger, noe som kan føre til direkte besparelser på bl.a. miljørådgiver
-
Økt konkurranse blant UE
Vår strukturering av forespørsler og sammenlignbare tilbud skaper en enklere og mer rettferdig konkurranse blant underleverandørene, noe som kan resultere i flere og bedre tilbud


PREPROD GJENNOMFØRING
INNKJØP
Innkjøp kan være en utfordrende oppgave, der mange totalentreprenører opplever at det er vanskelig å sammenligne og velge riktig UE til prosjektet. Mange forteller at underentreprenører sjeldent priser akkurat den samme jobben, noe som gjør det vanskelig å sammenligne, med påfølgende høy risiko for en krevende prosjektgjennomføring.
KVIROs innkjøpstjeneste er utviklet for å gi totalentreprenører en bedre innkjøps-prosess, der man gjennom mer og bedre informasjon og kontroll får bedre forutsetninger for å signere riktig UE. Vi bistår med utvikling av et ryddig konkurranse-underlag, kan ha korrespondanse med UE, delta i avklaringsmøter og gjennomføre grundige analyser og sammenligninger av innkomne tilbud. Dette for å bidra til at totalentreprenør tar riktige beslutninger, både med tanke på risiko og kostnader.
Vårt mål er å skape bedre forutsetninger for gode prosjekter, både for totalentreprenør og leverenadører, der målet er at alle tjener penger.


1

2

3

4

5

6
HVA VI GJØR OG LEVERER
I prosjekter der vi engasjeres som støtte på innkjøp, starter prosessen alltid med å lage et grundig underlag, som UE kan prise ut fra. Dette gjøres gjennom BIMkalk-prosessen. Fra BIMkalk eksporteres lister som UE kan prise direkte inn i, ved å oppgi enhetspriser på både konstruksjoner og materiale/montering. For best mulig kontroll ønsker vi å ha inn priser på alle disse tre elementene. I disse listene får man med viktige detaljer, som f.eks. veggbehandling opp til himling, mens vegg-konstruksjon går opp til dekke.
Når underlaget er utsendt deltar vi i korrespondanse med UE, der vi svarer på eventuelle spørsmål.
Når tilbudene mottas setter vi dem opp i et sammenstillingsskjema. Skjemaet sorterer poster på innervegg, yttervegg og veggbehandling, og sammenligner også de ulike tilbudene ved å vise ulike gjennomsnitts-verdier som er nyttige når man analyserer og vurderer tilbudene mot hverandre. Vi benytter også egne beregninger over material- og timebehov, og bruker UE sine oppgitte enhetspriser til grundig analyse av tilbudene.
Ved behov har vi korrespondanse med UE for komplettering og korrigering av tilbud, slik at de blir sammenlignet på likt grunnlag. Vi deltar i denne fasen gjerne i avklaringsmøter med UE og TE, der vi går gjennom tilbudene som er gitt og kvalitetssikrer leveransen.
Til slutt leverer vi en rapport til TE, som viser oversikt over de ulike tilbudene, inklusive analyse-tall. Rapporten skal gi TE best mulig grunnlag til å velge den beste tilbyderen, uten at det medfører økt risiko.
Ved senere endringer kan vi bidra til å sikre at pris-konsekvensen er korrekt, basert på enhetsprisene UE har oppgitt på materiale og montering.

HVA KAN MAN OPPNÅ VED Å BENYTTE TJENESTEN?
- Redusert risiko og bedre kontroll
Vi sikrer at alle tilbud fra underentreprenører er komplette og sammenlignbare, noe som reduserer risikoen for kostbare feil, forsinkelser og fremtidige krav. Dette gir totalentreprenøren bedre kontroll over prosjektets økonomi.
- Tidseffektivitet
Vi håndterer tidkrevende oppgaver som innhenting, analyse og sammenstilling av tilbud
-
Kostnadsbesparelser
Gjennom våre presise mengdeberegninger og tilbudsanalyser får totalentreprenøren detaljert informasjon som bidrar til grunnlaget ved valg av underentreprenør
-
Økt konkurranse blant UE
Vår strukturering av forespørsler og sammenlignbare tilbud skaper en enklere og mer rettferdig konkurranse blant underleverandørene, noe som kan resultere i flere og bedre tilbud
-
Forutsigbarhet
Med en nøyaktig og godt gjennomført innkjøpsprosess blir prosjektets økonomi mer forutsigbar, noe som reduserer risiko for uventede kostnader eller forsinkelser